Чи
можна без зубріння вивчити що-небудь? З дитинства нам не раз доводилося чути - головне не зазубрити
напам'ять, а зрозуміти, про що йдеться в тексті підручника чи в розмові
вчителя, і тоді все само собою запам'ятається. Але одна справа
- чути, а інша - дотримуватися цього простого і дійсно працюючого правила.
Чи
доводилося вам замислюватися, що знання, які отримує учень, лише маючи намір
зрозуміти до кінця щось, настільки ж міцні, як і ті, які учні намагаються запам'ятати?
Можливо навіть перші міцніше останніх.
Отримані
таким шляхом знання можуть належати до будь-якій області - від домогосподарства
до астрофізики. Звичайно, і англійська мова входить до цього списку. Тобто,
навіть англійську мову можна вивчити без зубріння - достатньо лише гранично
ясно розуміти, про що говориться на уроці, у тексті, про що каже співрозмовник.
Чим небезпечне
нерозуміння?
Звичайно,
помилкова сором'язливість тут не товариш. І кивання головою там, де слова
сусіда по парті чи викладача залишилися незрозумілими, до добра не доведе. Зате
відкритість і готовність уточнити будь-яке погано почуте слово - ось це
відмінний рецепт, що працює на 100%.
Іноді
навіть стає дивно, як можна пропустити те, що недостатньо ясно. Проте людство
до цих пір живе в міфах та легендах. Які виникли тисячі років тому, які
культивуються засобами масової інформації протягом останніх десятиліть.
Результат
- люди часто готові погодитися навіть із самими дивними доказами і миритися з
самою неясною інформацією, неймовірним чином добудовуючи те, що не було ясним і
зрозумілим.
До
речі, звідси ж ростуть корені пліток і чуток. Інформація спотворюється при
сприйнятті і передачі, і чим більше ланок у ланцюзі, тим менше достовірного в
тому, що повідомляється.
Як домогтися розуміння?
Але
чутки чутками, а ми повернемося до проблем вивчення англійської. Виходить,
тисячі вчать англійську, і кожен переводить свої думки неточними
відповідностями з іноземної, потім до того ж обмінюється цим неточним
перекладом з іншими. Дивно, як люди після цього взагалі здатні розуміти один
одного! Як з цим боротися?
Найпростіший
спосіб - уявити, що все, що сьогодні розбирається на занятті, треба буде
передати друзям і близьким, - треба буде навчити їх, або відзвітувати про
заняття. Тоді інформація стає більш цінною, і кожне нерозібране до кінця слово
або речення вимагає зупинки і більш глибокого розуміння.
Приклад з життя
В
одного студента були проблеми з освоєнням матеріалу стандартних уроків
англійської. Не дуже добре розуміючи, як читаються слова, він весь час
вигадував свої способи прочитання англійських слів. При цьому, працюючи з
сусідом по парті, він не раз чув правильне прочитання цих слів і дивувався їм,
як новим.
Звичайно,
розширення словникового запасу не могло йти таким шляхом, і тоді брат студента
попросив кожного вечора розповідати йому про минуле заняття з англійської мови.
Отримавши пару питань про читання і значення слів, студент і сам став
перепитувати викладача, коли щось залишалося для нього не до кінця зрозумілим. Результат
- іспит був зданий на 80 балів із 100.
Краще рішення
Але,
звичайно ж, краще рішення - привчити себе до перевірки інформації на
"якість". Якщо ми хочемо харчуватися збалансовано, і носити одяг з
натуральних тканин, так чому ж інформація, яку ми запам'ятовуємо або обдумуємо,
повинна бути "другосортною"? Будь-яка інформація, якій довіряє
людина, повинна бути гранично зрозумілою, і точною. Відбираючи те, що
зрозуміло, і уточнюючи те, що здається незрозумілим, можна досягти дивовижних
результатів у навчанні. І у випадку з англійською мовою достовірне джерело -
викладач або словник - має бути поруч, щоб бажання уточнити або дізнатися щось
не зникло, так і не встигши принести радість!
Всі хочуть вчитися!
Не
секрет, що потреба в інформації, в знаннях та вміннях у людини розвинена
настільки ж сильно, наскільки розвинена потреба в їжі і даху. Усім без винятку
подобається дізнаватися нове, вчитися і передавати свої знання.
Тільки
у кого-то завдяки щасливому збігу обставин ця потреба підкріплювалася якісною,
перевіреною та зрозумілою інформацією. І тому все, що дізнавався учень або
студент, було йому зрозуміло і радувало його.
А
комусь дісталася неперевірена, незрозуміла і неякісна інформація, яка лише
заплутує і відбиває будь-яке бажання пізнавати щось нове. Невміння перевіряти
її і робити «придатною» для обробки та запам'ятовування породили й ще один міф
- про те, що є люди, нездатні до навчання.
Правильна англійська
Але
всім без винятку дітям подобається дізнаватися нові слова своєї мови, і це
показує, що навчатися подобається всім. А подобається у рідній мові - значить,
подобається і в іноземній, треба тільки вміти знайти правильний підхід до
вивчення мови.
Дуже цікава стаття.
ОтветитьУдалить