вторник, 25 марта 2014 г.

Роль гри у процесі вивчення англійської мови


Про навчальні можливості гри відомо давно. Використовуючи її, як засіб навчання, відомі педагоги стверджували, що в ній закладені великі потенційні можливості. Ігрові форми роботи на уроці активізують діяльність учнів, дають змогу виявити розумові та творчі здібності дітей. На уроці я маю справу з навчальними іграми, що на відміну від розважальних, мають специфічну методичну мету, яку я завжди чітко собі уявляю.
Сам факт, що гра пробуджує інтерес і активність дітей, дає їм можливість проявити себе в цікавій для них діяльності, сприяє більш швидкому і надійному запамятовуванню іншомовних слів та речень, особливо, якщо знання цього матеріалу є обовязковою умовою активної участі, а в окремих випадкахобовязковою умовою виграшу. В своїй діяльності використовую: фонетичні ігри,  лексичні ігри,  граматичні ігри, ігри для розвитку усного мовлення, ігри для розвитку читання, ігри для розвитку навичок аудіювання, ігри для розвитку навичок письма
 Пропоную розглянути конкретніше кожен тип ігор.




Лексичні ігри
         Ці ігри мають такі цілі:
  -  тренувати учнів у використанні лексики в ситуаціях, які наближені до природних обставин;
  -  активізувати мовно-розумову діяльність учнів;
  -  розвивати мовну реакцію учнів;
   - ознайомити учнів із сполученням слів.
      Ось приклади деяких лексичних ігор, які я часто використовую на своїх уроках.
1)   «Кольори» («Colours»)
 На дошці написані назви кольорів. Учні добирають якомога більше слів, пов’язаних з певним кольором. Наприклад:
Black: coffee, tea, shoes, coal.
White: snow, snowball, sugar, teeth, ice-cream, bears.
Green: leaves, grass, cucumbers, fir-trees, snakes, crocodiles, frogs.
Yellow: lemons, chickens, gold, sun, corn, sunflower.
Blue: sky, sea, flowers, pens. 
2)   «Пантоміма» («Pantomime»)
Учнів об’єднуються у дві команди. Капітани отримують картки зі словами теми, яка вивчається. Вони повинні жестами та мімікою зобразити слово, а команда – відгадати та промовити його англійською мовою. Якщо команда не впоралася із завданням, то шанс отримує команда-суперниця. Для спрощення гри слова доцільно добирати за темами,наприклад:
Професії – milkmaid, doctor, bus driver, fire fighter soldier, cook, model, teacher, pilot, singer, waiter etc.
Тварини – rabbit, monkey, lion, crocodile, pig, horse, dog, kitten, tiger, elephant, snake, cock, fish etc.
Дії – playing football, riding a horse, catching a fish, feeding a cat, going to bed, watching a movie, eating a hamburger, washing a car etc.
3)   «Гра в антоніми» («Game with antonyms») 
     По класу швидко передають м’яч чи м’яку іграшку. Вчитель промовляє слово і каже «Стоп!». Учень, у чиїх руках у той момент є іграшка, називає антонім до слова. За правильну відповідь гравець отримує бал. Гра триває. Перемагає гравець, який набрав найбільше балів.
Наприклад: hot –cold, light – dark, up – down, high – low, strong – weak, old – young, friend – enemy, open – close etc.
 4)   «Піраміда» («Pyramid»)
     Учитель записує будь-яку літеру. Учні під нею пишуть слова, які починаються з цієї літери. У кожному наступному слові має бути на одну літеру більше. Наприклад:
H
ha
hen
head
     На утворення «піраміди» відводиться 4-5 хвилин. Перемагає той, хто правильно складе найбільшу піраміду. 
Граматичні ігри
     Їх мета:
   - навчити учнів користуванню мовних зразків, які містять граматичні труднощі;
 -   створити природну ситуацію для використання даного мовленнєвого зразка;
  -  розвивати мовну активність та самостійність школярів.
 Дуже часто використовую такі граматичні ігри:
 1)   «Хто уважніший?» («Who is the most attentive?»)
     Учитель заздалегідь готує дві картки: одну зі знаком «+», іншу зі знаком « - ». Учитель називає число і показує одну картку. Якщо це «+», то учень повинен назвати наступне число, якщо ж це « - » - то попереднє.
     Або є інший варіант цієї гри. Учитель об’єднує учнів у дві команди. На дошці англійською мовою у два стовпчики написані числівники. Учитель промовляє їх українською мовою, а учні на дошці викреслюють названі числівники.
 2)   «Хрестики - нулики» («Tic-tac-toe»)
Учитель об’єднує учнів у дві команди, які обирають, чим гратимуть – хрестиками (Х) чи нуликами (О). На дошці намальовано поле гри (3х3), де у кожній клітинці написане слово чи певна граматична тема. Команди по черзі обирають ту чи іншу клітинку і виконують завдання ( наприклад, перекласти українською, скласти речення на задану тему чи з даним словом). Якщо завдання виконане правильно, команда ставить у клітинці свою позначку ( Х чи О), якщо неправильно, то свою позначку ставить команда-суперник. Якщо команда поставила три позначки, що утворюють вертикальну, горизонтальну лінію чи діагональ, вона перемагає.
 3)   «Веселі прислівники» («Happy adverbs»)
Учитель ділить дошку на дві частини. На одній частині пише дієслова, а на другій – прислівники. На обох частинах повинна бути однакова кількість слів. Учитель об’єднує учнів у дві команди. Кожна команда вибирає назву команді-суперниці. Команди по черзі утворюють вислів з дієслова та прислівника та відтворюють його. Наприкінці гри визначають найкращого актора, який отримує приз.
Фонетичні ігри
      Ці ігри мають такі цілі:
 -   тренувати учнів у вимові англійських звуків;
 -  навчити учнів голосно і виразно читати вірші;
 -   розучити вірші з метою їх відтворення за ролями.
   При навчанні англійській мові на початковому етапі приділяється дуже велика увага правильній вимові звуків. Навчальна мета гри полягає в тому, щоб діти вимовляли й дізнавалися необхідні звуки, не думаючи при цьому, роблячи це автоматично. Тому на уроках доцільно використовувати наступні ігри.
1)   «Зіпсований телефон» («A broken telephone»)
Учитель об’єднує клас у 2 команди, члени яких утворюють коло. Учитель дає першим членам команд картки з написаними на них скоромовками.
Наприклад:
  • A black fat cat sat on a mat and ate a fat rat.
  • Wealth is nothing without health.
  • A black bug bit a big black bear.
  • Six silver swans swam silently seawards.
 2)   «Чарівнаяблунька» («A magic apple-tree»)
На дошці велика картинка з зображенням яблуні, на ній прикріплені 15 яблук (на кожному з них відповідний транскрипційний знак). Учитель викликає до дошки учня і просить показати на відповідний транскрипційний знак. Якщо учень показує правильно, то віддає яблуко вчителеві.
 3)   « Хто краще знає знаки транскрипції?» (« Who knows the symbols for the sounds?»)
Учительзаздалегідьготуєкарткиіззображеннямзнаківтранскрипції, яківивчаються. Вінвимовляєанглійськийзвук, аучніпоказуютьвідповідниййомузнактранскрипції. За кожну правильну відповідь учень одержує бал. Виграє той, хто набере більшу кількість балів.
     Також при  вивченні букв англійської абетки, використовую різноманітні ігри для закріплення вивчених букв. Ось деякі з них:
1)    «Знайди пару» («Find the pair»)
      Учитель об’єднує учнів у класі в групи по 4-5 осіб. Кожна група отримує по два конверти. В одному конверті – картки, на яких зображені друковані літери, а в іншому – прописні. Учні повинні до друкованих дібрати відповідні прописні літери. Перемагає команда, яка швидше впоралася з завданням і виконала його правильно. Можна проводити схоже змагання, добираючи до великих літер відповідні малі літери.
2)    «Скульптурні літери» (« Sculpture letters»)
     Учитель поділяє клас на команди, у кожній команді має бути лише по 3 гравці. Мета гри – показати літеру, яку називає вчитель, за допомогою рухів свого тіла. Виграє та команда, яка швидко і правильно покаже відповідну літеру. 
Ігри для розвитку навичок читання
 1)   «Магічний рукопис » (« A magic manuscript»)
      Учитель пропонує учням прочитати невеликі тексти, у яких відсутні інтервали між словами, знаки пунктуації, великі літери. Спершу учні читають мовчки, а потім – уголос і перекладають українською мовою.
       Приклад на тему «Пори року»:
1.Itusuallyrainsinautumnthetreesareyellowandwhitethedaysareshortandthenightsarelongtherearealotodberriesandfruitsinthegardensallchildrengotoschool.
2.Theweatherisfrostyinwinteryheskyisgreyitoftensnowschildrenplaysnowballsskisledgeandskateintheyard.
 2) «Склади текст» («Make a text»)
       Учитель об’єднує учнів у 2 команди. Кожній команді він пропонує конверт із картками. На картках написані слова та словосполучення, з яких потрібно скласти речення. З речень потрібно скласти текст. Перемагає команда,  яка швидше впоралася з завданням і виконала його правильно.
Приклад  завдання:
1. watch / I / TV / in the evening / usually
2. my breakfast / dress / I / have / wash / and
3.play / with my friends / I / after / dinner / usually
Ігри для розвитку навичок аудіювання
 1)    « Веселі малюнки» («Funny pictures»)
      Гру проводять, коли вивчають частини тіла людини. Двоє учнів із зав’язаними очима на дошці малюють людину. Учитель диктує, що потрібно намалювати. Наприклад: Draw a neck. Draw a hand. Draw eyes.
За кожну правильно намальовану частину тіла учні отримують один бал. Перемагає учень, який отримав більшу кількість балів.
 2)    «Пісня в смужку» («Make a song»)
Клас об’єднують у 2-3команди. Кожна команда отримує набір смужок паперу, на яких написано по рядку пісні. Учні двічі прослуховують пісню. З набору смужок вони повинні відтворити (скласти) пісню і проспівати її. Виграє команда, яка швидше воралася з завданням.
Ігри для розвитку навичок усного мовлення
 1)   «Мішечок» («A bag»)
Учням по черзі зав’язують очі. Просовуючи руку в мішечок, вони беруть один предмет і , не витягаючи руки, повинні описати його і відгадати, що це. Можна використовувати іграшки, фрукти і т.д.
 2)   «Книгиіавтори» («Books and authors»)
Напередодні гри учитель готує картки, де написані імена письменників та їх творів. Клас поділяється на 2 команди. 1 команда має картки, де написані імена письменників, а 2 команда картки з назвами творів. Далі капітан 1 команди  піднімає картку, а  капітан 2 команди піднімає відповідну. Наприклад, Daniel Defoe – «Robinson Crusoe».
                            Ігри для розвитку навичок письма
 1)   «Чи знаєш ти правопис?» («Do you know the spelling?»)
На дошці написано 20 – 25 слів. Деякі з них містять помилки. Учні повинні помітити помилки та у свої зошити записати слова правильно. Перемагає той, хто першим помітить усі слова з помилками та правильно запише їх у зошит.
  2)   «Гребінець» («The comb»)
Клас ділиться на 2-3 команди. На дошці написане якесь довге слово. Кожна команда пише слова, які починаються з літер головного слова. Слова не повинні повторюватися. За кожне правильне слово – 1 бал.  
У молодшому шкільному віці діти допитливі, їм цікаво все нове, і нова отримана інформація залишається в голові на довгі роки. Коли дитині цікаво, вона легко концентрує увагу й виконує дані їй завдання, особливо, якщо вони несуть ігровий характер.
Гра, поряд з працею і навчанням, є одним із основних видів діяльності людини, дивним феноменом нашого існування. Гра, як феномен культури, навчає, виховує, розвиває, соціалізує, розважає, дає відпочинок, вносячи в зміст дозвілля нескінченні сюжети та теми.
        На мою думку, проведення уроків з використанням ігрового матеріалу активізує школярів, сприяє досягненню високої результативності на уроках та пробуджує інтерес до вивчення англійської мови. Тому я завжди намагатимусь поповнити мою «педагогічну скарбничку» і робити так, щоб діти з задоволенням та охотою приходили на урок англійської мови.


3 комментария: